Các Đại Sứ Thương Hiệu Nói Gì Về Văn Hóa Doanh Nghiệp Của Bạn?

Evelyn Kwek

Author

PAMELA SNG

Author

EVELYN KWEK AND PAMELA SNG

Authors

CATEGORIES

Categories

Khi thế giới mở cửa và chuyển sang kỷ nguyên hậu Covid, các doanh nghiệp thuộc mọi ngành nghề thấy mình đang quay lại trận chiến nhân tài. Các chiến lược tuyển dụng dựa hoàn toàn vào lương thưởng như một lợi thế cạnh tranh để giải quyết những lo lắng lạm phát tăng lên mà không cân nhắc trải nghiệm tổng thể của người lao động sẽ không còn hiệu quả trong trung và dài hạn.

Xác minh thông tin ứng viên không còn là việc chỉ nhà tuyển dụng thực hiện đối với các ứng viên tiềm năng. Ngày nay, các ứng viên cũng có nhu cầu xác minh thông tin nhà tuyển dụng thông qua kiểm tra người lao động- trước kia và hiện tại- xem họ nói gì về văn hóa và các giá trị cốt lõi của nhà tuyển dụng, các cơ hội phát triển, các thông lệ đa dạng và bao trùm, trải nghiệm hàng ngày ở nơi làm việc.

Các ứng viên ưu tiên các yếu tố phi tài chính khi tìm kiếm công việc mới và khi quyết định việc có chấp nhận thư mời làm việc hay không. Các doanh nghiệp có thương hiệu nhà tuyển dụng mạnh hơn sẽ trải qua thời gian tuyển dụng nhanh hơn từ một đến hai lần và cứ trong hai ứng viên lại có một người không làm việc cho doanh nghiệp mang tiếng xấu- dù được trả lương thưởng cao hơn.1 Trong bốn ứng viên có hơn ba người cân nhắc văn hóa doanh nghiệp trước khi ứng tuyển việc làm và hơn một nửa số ứng viên nói rằng văn hóa doanh nghiệp quan trọng hơn lương khi nói về sự hài lòng với công việc.2 Ngược lại, các doanh nghiệp nổi tiếng với văn hóa lành mạnh có tỷ lệ thôi việc thấp hơn trung bình trong sáu tháng đầu tiên của Đại khủng hoảng lao động, trong khi những nơi làm việc có văn hóa độc hại được cho là phải bồi thường thiệt hại nặng nề gấp 10.4 lần so với các doanh nghiệp khác cùng ngành khi dự báo tỷ lệ thôi việc.3

Bạn có biết người lao động của mình đang nói gì với thế giới về văn hóa doanh nghiệp của bạn không? Doanh nghiệp của bạn có văn hóa nơi làm việc tích cực không? Các nền tảng xã hội và kỹ thuật số đã lan tỏa tiếng nói của người lao động trong cộng đồng; và người lao động của bạn- cả quá khứ và hiện tại- đều là đại sứ thương hiệu của doanh nghiệp. Vì vậy, giờ đây yêu cầu bắt buộc đối với doanh nghiệp là ưu tiên xây dựng văn hóa nơi làm việc xuất sắc, tạo điều kiện cho người lao động thuộc mọi cấp độ được tối đa hóa tiềm năng con người và phát triển tại nơi làm việc.

Great Place to Work® định nghĩa nơi làm việc xuất sắc là nơi người lao động tin tưởng ở lãnh đạo của mình, tự hào với công việc đang làm và tận hưởng mối quan hệ với đồng nghiệp làm cùng. Cộng đồng các doanh nghiệp được chứng nhận Nơi Làm Việc Xuất Sắc của chúng tôi có văn hóa tích cực, độ tin cậy cao, ưu tiên Con người- Hàng đầu và quan tâm tới hạnh phúc tổng thể của người lao động. Chúng tôi biết điều này vì người lao động của họ đã nói vậy .

Chứng nhận Nơi Làm Việc Xuất Sắc đánh dấu trải nghiệm xuất sắc của người lao động và các doanh nghiệp trong cộng đồng được chứng nhận của chúng tôi đã áp dụng thành công các yếu tố sau đây trong văn hóa của họ:

1. Công bằng

  • Người lao động được đối xử công bằng và tôn trọng bất kể tuổi tác, giới tính, chủng tộc, xu hướng tính dục, và vị trí trong doanh nghiệp.
  • Mọi người đều có cơ hội được ghi nhận đặc biệt- qua các kênh chính thức và không chính thức bao gồm được cảm ơn hàng ngày, được công khai nhắc tên để cảm ơn từ lãnh đạo và đồng nghiệp.
  • Chính trị nơi làm việc và thiên vị được giải quyết trực tiếp và xử lý từ trong trứng nước, không có đất phát triển.

2. Quan tâm

  • Lãnh đạo thể hiện mối quan tâm chân thành tới người lao động như một cá nhân, không chỉ như người làm thuê.
  • Điều này được thể hiện bằng nhiều cách khác nhau, từ việc đảm bảo rằng người lao động có đúng nguồn lực và công cụ để làm việc, tới việc chúc mừng các sự kiện đặc biệt cùng nhau, khuyến khích người lao động cân bằng giữa công việc và cuộc sống riêng, để người lao động tham gia vào các quyết định ảnh hưởng đến việc làm hoặc môi trường làm việc của họ; doanh nghiệp cũng thể hiện sự trân trọng đối với những việc tốt và nỗ lực vượt bậc.

3. Cộng đồng

  • Lãnh đạo và người lao động thể hiện ý thức cùng nhau chiến thắng những khi thuận lợi và sát cánh cùng nhau những lúc khó khăn.
  • Ý thức đoàn kết này cũng tạo điều kiện cho sự hợp tác tốt hơn giữa những người lao động và giữa các đội nhóm khác nhau.

Người lao động tại những doanh nghiệp này đã xác thực rằng họ đang ở nơi làm việc xuất sắc, nơi lãnh đạo chủ định xây dựng văn hóa nơi làm việc. Họ nỗ lực xây dựng độ tin cậy cao và truyền thông rõ ràng yếu tố “con người” trong giá trị cốt lõi của mình- không phải do doanh nghiệp cần người để làm mà bởi họ trân trọng và ưu tiên những con người làm việc ở đó. Tại các doanh nghiệp được chứng nhận Nơi Làm Việc Xuất Sắc, giá trị cốt lõi dẫn dắt mọi tương tác và hành vi và trong các tình huống nước sôi lửa bỏng, các quyết định khó khăn được đưa ra dựa trên kim chỉ nam Con người- Hàng đầu.

Bạn có muốn nói với cả thế giới rằng doanh nghiệp của bạn có văn hóa nơi làm việc xuất sắc? Hãy tìm hiểu làm thế nào được chứng nhận Nơi Làm Việc Xuất Sắc và là thành viên của cộng đồng này!

Evelyn Kwek

Evelyn is the Managing Director for Great Place to Work®️ in ASEAN and ANZ. Heading the expansion of Great Place to Work®️ offices in ASEAN, Evelyn is convinced that just as the region is growing exponentially on the economic front, the work of building great workplaces For All™ must go in tandem with economic growth.

A proud mother of 3, Evelyn takes parenting very seriously – she is strict yet giving, result-focused yet generous. Together with husband Roland, they relish exploring new cultures and beautiful places of the world, usually on leisurely self-drive holidays, before the days of Covid.

PAMELA SNG

Pamela is our Senior Consultant and Research Lead for Great Place to Work® ASEAN and ANZ. She has over two decades of consulting and policy experience helping organizations in their journey to become fair and progressive employers. She believes that every organization has the potential to be a great workplace, and works with data to distil insights and develop resources to help them. When she’s not burrowing down the rabbit hole of numbers and words, she’s probably immersed in a new K-drama or catching up with friends over a virtual drinks session.

Great Place To Work® has been surveying employees around the world about their workplace experiences for 30 years. We have developed a set of themes and metrics that not only predict whether employees feel their workplace is great, but predict retention, agility, and overall business success.

Using our proprietary Trust Index™ survey, we measure the core of what we know creates great workplaces — key behaviors that drive trust in management, connection with colleagues, and loyalty to the company.

The survey enables employees to share confidential quantitative and qualitative feedback about their organization’s culture by responding to 60 statements on a five-point scale and answering two open-ended questions.

Employees tell us whether leaders are accessible, communicate honestly and clearly, and if their actions match their words. They tell us whether they feel respected as individuals, if they receive training benefits, appreciation, support for their well-being and opportunities to contribute. They tell us whether they believe their company is fair related to pay, profits, promotions, recognition, favoritism and opportunities. They tell us if they are proud of their work, their team, and their company and if they feel they make a difference, and their work is meaningful. And they tell us whether they enjoy the people they work with, feel cared for and can be themselves.

List rankings are based on this employee feedback, which we analyze to determine the extent to which this experience is shared by the full workforce. Great Place To Work measures the differences in survey responses across demographic groups and roles within each organization to assess both the quality and consistency of the employee experience. Statements are weighted according to their relevance in describing the most important aspects of an equitable workplace.

The best companies create great work experiences not just for management, but also for their part-time employees on the front lines, for those who’ve just joined and those who’ve spent their whole career there, for every race and ethnicity, gender, neurotype, or other demographic in the organization – we look at it all. Companies with the broadest set of employees who report positive workplace experience receive the highest rankings on lists.
In addition to analyzing employee feedback for the Best Workplaces™ in Vietnam 2024 list we also consider what a company can tell us about their programs and workplace strategy. Each company also answers six essay questions that provide greater insight into how, and why the organization is great for all people. Responses are rigorously evaluated and cross-reviewed according to Great Place To Work’s research-driven criteria. From what companies share in datapoints and essays, we identify the organizations that offer the most generous, caring and innovative programs reflecting a genuine commitment to meet the diversity of their people’s needs inside and outside the workplace as validated by what employees themselves report in survey results.

Surveys must meet strict requirements for how they are distributed and the percentage of employees who respond to ensure they accurately represent honest feedback from the company’s full population. While essay responses provide important context for rankings, only survey data can garner a list placement. In the last year, Great Place To Work® surveyed companies employing more than 135,000 people in Vietnam and received more than 125,000 survey responses.

Great Place To Work identifies Best Workplaces in Asia™ by surveying 2.1 million employees in Asia and the Middle East about the key factors that create great workplaces for all and analyzing company workplace programs impacting 5.9 million employees in the region.

To be considered, companies must first be identified as outstanding in their local region by appearing on one or more of our Best Workplaces lists in Bahrain, Greater China (including China, Hong Kong and Taiwan), India, Indonesia, Japan, Kuwait, Oman, Philippines, Qatar, Saudi Arabia, Singapore, South Korea, Sri Lanka, UAE, Vietnam during 2022 or early 2023.

Companies rank in three size categories: Small and Medium (10-499 employees); Large (500+); and Multinational. Multinational organizations are also assessed on their efforts to create great workplaces across multiple countries in the region. They must appear on at least two national lists in Asia and the Middle East and have at least 1,000 employees worldwide with at least 40% (or 5,000+) of those employees located outside the headquarters country.

To determine the 2022 Vietnam Best Workplaces™, Great Place To Work®️ analyzed confidential survey feedback representing nearly 20,000 employees across different industries in Vietnam. Employees responded to over 60 survey questions describing the extent to which their organization creates a Great Place To Work For All™️.

85% of the evaluation is based on what employees say about their experiences of trust and reaching their full human potential as part of their organization, no matter who they are or what they do. Great Place To Work analyzes these experiences relative to each organization’s size, workforce make up, and what’s typical in their industry. The remaining 15% of the rank is based on an assessment of all employees’ daily experiences of innovation, the company’s values, and the effectiveness of their leaders, to ensure they’re consistently experienced.

To be considered, companies had to meet the Great Place To Work-Certified™ standard. To ensure survey results truly represent all employees, Great Place To Work requires that Trust Index©️ survey results are accurate to a 95% confidence level with a 5% margin of error or better. We review any anomalies in survey responses, news and financial performance to ensure there aren’t any extraordinary reasons to believe we couldn’t trust a company’s survey results. 

Companies with 10-99 people were considered for the Small category, companies with 100-999 people were considered for the Medium category and companies with 1000+ people were considered for the Large category.